You are here

درس بیست و ششم/ماهیت انسان/۲

زمان تقریبی مطالعه:

۲ دقیقه

 

ماهیت انسان

• مقدمه:

-‏‏‏ سؤال بنیادی "انسان چیست؟" (مزمور ۸:‏۳-‏‏‏‏۴)

-‏‏‏ کتاب‌مقدس هویت انسان را در جایگاه منحصربفرد او در نظام آفرینش می‌بیند. (مزمور ۸:‏۵-‏‏‏‏۶)

-‏‏‏ ما می‌توانیم بدانیم "که هستیم".

• ما مصنوع خدا هستیم.

۱) هویت ما در اوست و ما به او متکی هستیم.

۲) معنی زندگی ما در اوست. او شخص ما را خلق کرده و برای ما نقشه و برنامه دارد. مفهوم پدری خدا برای عموم

۳) قصد و هدف زندگی ما در اوست.

-‏‏‏ وحدت نسل بشر در آدم (پیدایش ۳‌:۲۰؛ اعمال ۱۷‌:۲۶) و از نظر بیولوژیکی نیز هردو مورد تأیید است.

-‏‏‏ قصد و هدف زندگی ما در ارتباط با آدم: خدا با آدم وارد رابطه شد و به او ارزش و جایگاه خاص خودش را بخشید، همۀ نسل آدم نیز در این ارزش و رابطه و هدف با او شریکند.

• بحث سرمنشاء انسان

۱. تکامل‌گرایی

۲. آفرینش مستقیم

۳. آفرینش پیش‌رونده

۴. تکامل خداباورانه

• اجزاء تشکیل‌دهندۀ ذات بشر

۱) معتقدین به سه عنصری یا سه جوهری بودن (اول تسالونیکیان ۵‌:۲۳؛ عبرانیان ۴‌:۱۲.)

-‏‏‏ روح: آن بعد که خدا را می‌شناسد.

-‏‏‏ بدن: آن بعد که با حهان مادی در ارتباط است.

-‏‏‏ نفس: شخصیت انسان، فکر، احساس و اراده

۲) معتقدین به دو عنصری یا دو جوهری بودن

-‏‏‏ قابل جایگزینی بودن روح و نفس (پیدایش ۳۵‌:۱۸ و جامعه ۱۲‌:۷؛ عبرانیان ۱۲‌:۲۳ و مکاشفه ۶‌:۹؛ پیدایش ۴۱‌:۸ و مزمور ۴۲‌:۶؛ یوحنا ۱۲‌:۲۷ و ۱۳‌:۲۱؛ متی ۲۰‌:۲۸ و ۲۷‌:۵.)

-‏‏‏ جاهایی که دو جوهر در مقابل هم قرار داده می‌شود: متی ۱۰‌:۲۷؛ یعقوب ۲‌:۲۶؛ جامعه ۱۲‌:۷)

-‏‏‏ انسان از دو بعد مادی و غیرمادی تشکیل شده:

I. بدن که با جهان در ارتباط است.

II. روح که با خدا ارتباط دارد و نفس که با خود و دیگر نفوس در رابطه است.

۳) وحدت انسان: هر یک از کلمات "نفس"، "روح"، "دل"، "ذهن" صرفاً طریقهای مختلف برای نگاه کردن به شخص واحد انسان هستند. خیلی وقتها این کلمات در اشاره به کل انسان به کار می‌روند: (یوشع ۱۰‌:۲۸ به بعد؛ اول پادشاهان ۱۹‌:۱۴؛ متی ۶‌:۲۶؛ اعمال ۲۷‌:۳۷.)

-‏‏‏ تقابل با دیدگاه یونانی

-‏‏‏ اشتباهاتی که در پی دارد؛ آیاتی که در آن نفس و روح به حیوانات هم اطلاق شده (پیدایش ۱‌:۳۰؛ ۶‌:۱۷ م.ک. ۷‌:۱۵)

۱) اهمیت دادن به روح به‌عنوان جوهر اصلی انسانیت ۲) اعتقاد به فناناپذیری ذاتی روح ۳) دشواری ارتباط دو جوهر

-‏‏‏ ولی انسان جدا از جسمش نیز می‌تواند وجود داشته باشد: (متی ۱۰‌:۲۸؛ لوقا ۱۶‌:۱۹-‏‏‏‏۳۱؛ ۲۳‌:۴۳)

• منشاء روح

۱) روح از پیش وجود داشته است (Origin.)

۲) روح را خدا در رحم خلق می‌کند (جامعه ۱۲‌:۷؛ زکریا ۱۲‌:۱؛ عبرانیان ۱۲‌:۹؛ پیدایش ۲‌:۷.)

۳) Traducianism (پیدایش ۲‌:۲۱؛ اعمال ۱۷‌:۲۶؛ عبرانیان ۷‌:۹-‏‏‏‏۱۸) تعلیم کتاب‌مقدس در مورد همبستگی و وحدت نسل بشر (رومیان ۵‌:۱۲ به بعد)