/images/Login/login_left5.png
نام کاربری   کلمۀ رمز              
/images/Login/login_right5.png
‮گرافیک کم‮
  
Back

درس بیست و ششم/ماهیت انسان/۲

درس‌های الاهیاتی
ماهیت انسان/۲
Framed Image

وحدت انسان: هر یک از کلمات "نفس"، "روح"، "دل"، "ذهن" صرفاً طریقهای مختلف برای نگاه کردن به شخص واحد انسان هستند. خیلی وقتها این کلمات در اشاره به کل انسان به کار می‌روند ...


نظر خود را بنویسید Add Comment

 

ماهیت انسان

• مقدمه:

-‏‏‏ سؤال بنیادی "انسان چیست؟" (مزمور ۸:‏۳-‏‏‏‏۴)

-‏‏‏ کتاب‌مقدس هویت انسان را در جایگاه منحصربفرد او در نظام آفرینش می‌بیند. (مزمور ۸:‏۵-‏‏‏‏۶)

-‏‏‏ ما می‌توانیم بدانیم "که هستیم".

• ما مصنوع خدا هستیم.

۱) هویت ما در اوست و ما به او متکی هستیم.

۲) معنی زندگی ما در اوست. او شخص ما را خلق کرده و برای ما نقشه و برنامه دارد. مفهوم پدری خدا برای عموم

۳) قصد و هدف زندگی ما در اوست.

-‏‏‏ وحدت نسل بشر در آدم (پیدایش ۳‌:۲۰؛ اعمال ۱۷‌:۲۶) و از نظر بیولوژیکی نیز هردو مورد تأیید است.

-‏‏‏ قصد و هدف زندگی ما در ارتباط با آدم: خدا با آدم وارد رابطه شد و به او ارزش و جایگاه خاص خودش را بخشید، همۀ نسل آدم نیز در این ارزش و رابطه و هدف با او شریکند.

• بحث سرمنشاء انسان

۱. تکامل‌گرایی

۲. آفرینش مستقیم

۳. آفرینش پیش‌رونده

۴. تکامل خداباورانه

• اجزاء تشکیل‌دهندۀ ذات بشر

۱) معتقدین به سه عنصری یا سه جوهری بودن (اول تسالونیکیان ۵‌:۲۳؛ عبرانیان ۴‌:۱۲.)

-‏‏‏ روح: آن بعد که خدا را می‌شناسد.

-‏‏‏ بدن: آن بعد که با حهان مادی در ارتباط است.

-‏‏‏ نفس: شخصیت انسان، فکر، احساس و اراده

۲) معتقدین به دو عنصری یا دو جوهری بودن

-‏‏‏ قابل جایگزینی بودن روح و نفس (پیدایش ۳۵‌:۱۸ و جامعه ۱۲‌:۷؛ عبرانیان ۱۲‌:۲۳ و مکاشفه ۶‌:۹؛ پیدایش ۴۱‌:۸ و مزمور ۴۲‌:۶؛ یوحنا ۱۲‌:۲۷ و ۱۳‌:۲۱؛ متی ۲۰‌:۲۸ و ۲۷‌:۵.)

-‏‏‏ جاهایی که دو جوهر در مقابل هم قرار داده می‌شود: متی ۱۰‌:۲۷؛ یعقوب ۲‌:۲۶؛ جامعه ۱۲‌:۷)

-‏‏‏ انسان از دو بعد مادی و غیرمادی تشکیل شده:

I. بدن که با جهان در ارتباط است.

II. روح که با خدا ارتباط دارد و نفس که با خود و دیگر نفوس در رابطه است.

۳) وحدت انسان: هر یک از کلمات "نفس"، "روح"، "دل"، "ذهن" صرفاً طریقهای مختلف برای نگاه کردن به شخص واحد انسان هستند. خیلی وقتها این کلمات در اشاره به کل انسان به کار می‌روند: (یوشع ۱۰‌:۲۸ به بعد؛ اول پادشاهان ۱۹‌:۱۴؛ متی ۶‌:۲۶؛ اعمال ۲۷‌:۳۷.)

-‏‏‏ تقابل با دیدگاه یونانی

-‏‏‏ اشتباهاتی که در پی دارد؛ آیاتی که در آن نفس و روح به حیوانات هم اطلاق شده (پیدایش ۱‌:۳۰؛ ۶‌:۱۷ م.ک. ۷‌:۱۵)

۱) اهمیت دادن به روح به‌عنوان جوهر اصلی انسانیت ۲) اعتقاد به فناناپذیری ذاتی روح ۳) دشواری ارتباط دو جوهر

-‏‏‏ ولی انسان جدا از جسمش نیز می‌تواند وجود داشته باشد: (متی ۱۰‌:۲۸؛ لوقا ۱۶‌:۱۹-‏‏‏‏۳۱؛ ۲۳‌:۴۳)

• منشاء روح

۱) روح از پیش وجود داشته است (Origin.)

۲) روح را خدا در رحم خلق می‌کند (جامعه ۱۲‌:۷؛ زکریا ۱۲‌:۱؛ عبرانیان ۱۲‌:۹؛ پیدایش ۲‌:۷.)

۳) Traducianism (پیدایش ۲‌:۲۱؛ اعمال ۱۷‌:۲۶؛ عبرانیان ۷‌:۹-‏‏‏‏۱۸) تعلیم کتاب‌مقدس در مورد همبستگی و وحدت نسل بشر (رومیان ۵‌:۱۲ به بعد)


نظرات ارسالی در مورد مقاله



برای این مقاله پیامی ارسال نشده است .




 

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به وب‌سایت کلمه برای سازمان ایلام محفوظ است. © ۲۰۱۵ واژگان کلیدی | تماس با ما | شرایط سایت | نقشۀ سایت | En