/images/Login/login_left5.png
نام کاربری   کلمۀ رمز              
/images/Login/login_right5.png
‮گرافیک کم‮
  
Back

پای سخن دوست/۴۹

 

س: برادران، من چند سال می‌شود که به مسیح ایمان آورده‌ام و دل و جانم را یکسره به عشق او سپرده‌ام. از آن‌جا که مسلمان به‌دنیا آمده‌ام و تغییر مذهب در ایران جرم است و ارتداد محسوب می‌شود، من نمی‌دانم با جایگاه ایمان در زندگی روزمره‌ام چه کنم؟ در فرم ثبت‌نام دانشگاه مذهبم را چه باید بنویسم؟ اگر بنویسم مسیحی و در شناسنامه‌ام مسلمان ذکر شده باشد، به‌طور یقین می‌دانم که یا دستگیر و محاکمه می‌شوم یا در بهترین شرایط از ثبت‌نامم جلوگیری می‌شود. و نه فقط در این مورد بلکه هر روزه و در آینده بارها و بارها ناگزیر خواهم بود به بازخواست شدن و محدود شدن و آزار دیدن تن بدهم. از دوستی تازه‌مسیحی که مشکلات مرا داشت مشورت خواستم او به من گفت بهتر است در ظاهر امر مسلمان بمانم، زیرا ایمان قلبی به خدای اناجیل برای رستگاری کافی است تا روزی که آزادی مذهب در ایران به‌جریان بیفتد و خداوند نیز اراده‌اش را در پیشرفت فرد مسیحی متجلی سازد، و ایمان نیز برای همین است ... اما من به یاد سخن مسیح می‌افتم که به شاگرانش می‌فرمود: «هرکه نزد مردم مرا انکار کند، من نیز او را نزد پدرم که در آسمان است انکار خواهم کرد» (انجیل متی ۱۰‏:۳۲)، یا وقتی را به یاد می‏آورم که فرمود: «هرکه صلیب خود را در بر نگیرد و از پی من نیاید، شایستۀ من نیست» معطل می‌مانم که چه باید بکنم؟ می‌دانم که بر اساس کتاب‌مقدس حق ندارم ایمانم را منکر بشوم، حتی اگر قیمتش جان کم‌بهایم باشد. اما از طرفی دیگر، مانند هر انسان دیگری زندگی با ایمان را حق بدیهی و الهی خود می‌دانم و نمی‌خواهم خود را قربانی محدودیت‌های فعلی بکنم. من اکنون مستأصل مانده‌ام که چه باید بکنم؟ ایمانم را جار نمی‌زنم اما اگر از من بپرسند چه باید بگویم؟ آیا اعتقاداتم را انکار بکنم؟

ج: دوست و برادر عزیز،

از خواندن متن صادقانه و تشویق‌آمیز شما بسیار خوشحال شدیم و خدا را برای شهامت و صداقت شما شکر می‌کنیم. بسیاری از ما نیز سال‌ها پیش شرایط امروز شما را داشتیم و به‌خاطر ایمان به مسیح همه گونه اذیت و آزار شدیم. اما خداوند در تمام شرایط با ما بود و به ما فیض و حکمت می‌بخشید که چه بگوییم و در هر شرایطی چگونه رفتار کنیم. البته همان‌طور که خود نیز ذکر کرده‌اید پاسخ قطعی برای تمامی شرایط و اوضاع وجود ندارد و این شرایطی است بس دشوار. ما نیز برخی مواقع فیض می‌یافتیم و پاسخ صحیح می‌دادیم و از مشکل بیرون می‌آمدیم و برخی مواقع نیز دست به‌گریبان می‌ماندیم که خدایا چه کنیم! به‌هر حال زندگی مسیحی توأم با مشکل و سختی است اما خداوند در خلال این مشکلات با ما است و در عبور از مشکلات ما را یاری می‌دهد و شخصیت ما را می‌سازد. در اینجا ذکر چند نکته را ضروری می‌دانیم: اول اینکه هر کس که مسیحی شد دستگیر و کشته نمی‌شود مگر اینکه سر و صدا و جنجال راه بیاندازد و نظم محیط را برهم بزند. البته از دوستان و خانواده و محیط بی‌مهری و بعضاً خشونت خواهید دید اما اگر مسیح و محبت او را سرمشق خود قرار دهید، حتی همان افراد نیز متنبه می‌شوند و هر چند اندک زمانی ممکن است شما را آزار دهند اما در فکر و وجدان خود عذاب خواهند کشید زیرا خداوند آن‌ها را ملزم خواهد کرد. نکتۀ دیگر اینکه حتماً لازم نیست همه چیز را به همه کس بگویید. شما تنها ایماندار از زمینۀ اسلام نیستید بلکه افرادی مثل شما و ما بسیارند؛ در ضمن در شناسنامه‌های ایرانی نیز ذکری از مذهب به میان نیامده. پس در کمال آرامش و محبت به زندگی ادامه بدهید و در ایمان خود رشد کنید. و به‌جای این‌که دائم در ترس باشید، دعا کنید و از خدا حکمت و قوت بطلبید و با سایر ایمانداران حکیم و باتجربه در ارتباط باشید و از راهنمایی‌ها و حکمت‌شان بهره بگیرید. ما نیز برای‌تان دعا می‌کنیم و هر راهنمایی که توانستیم در اختیار شما خواهیم گذاشت. و بالاخره اگر تمام این مسائل را رعایت کردید و کار به‌جایی رسید که باید اظهار ایمان کنید حتماً باید اظهار ایمان کنید، این اصل ایمان مسیحی ما است. اما این اظهار ایمان نباید با توهین به دیگران و مقدسات‌شان بلکه با متانت و محبت توأم باشد تا دیگران مسیح را در شخصیت شما ببینند. بسیاری از ما این را در بطن مشکلات تجربه کرده‌ایم و اگر ارادۀ او است که آزار ببینیم خوب آزار می‌بینیم، مسیح نیز در موقع ایمان آوردن به ما هشدار داد که راه او دشوار است، و اگر ارادۀ او است که برایش جان بسپاریم، خواهیم سپرد. پس مطمئن باشید که در دستان قدرتمند او هستید و او مطابق اراده و خواست خود شما را هدایت و رهبری خواهد کرد.

س: با سلام آیا نجاتی که توسط فیض خداوند به انسان از طریق ایمان به عیسای مسیح داده شده می‌تواند از دست دادنی نیز باشد یا خیر؟

ج: دوست عزیز،

در این رابطه، دو نظر عمده در میان الهیدانان مسیحی وجود دارد. عده‌ای که خود را کالونیسم می‌نامند معتقدند که چون نجات هم‌چون سایر مواهب الهی "هویدای" بی‌قید و شرط از جانب خدا است، پس نجات از دست‌دادنی نیست. این گروه با اتکا بر "قدرت خدا" برای حفظ ما، معتقدند که هیچ‌کس نمی‌تواند ما را از دستان نیرومند خدا جدا سازد، چرا که هیچ نیرویی، وسوسه‌ای، حمله‌ای پرقدرت‌تر از قدرت خدا نیست. لازم به یادآوری است که چنین اعتقادی به معنای آن نیست که شخص در معرض آزمایش و وسوسه قرار نمی‌گیرد و یا حتی مغلوب آن‌ها نمی‌شود. منظور آن است که در نهایت مدد الهی فرد را دوباره بلند می‌کند. اما در مقابل، گروه دیگری که خود را پیروان آرمینیوس می‌نامند معتقدند که باید نجات را بر اساس "محبت خدا" و نه قدرت او درک کرد. محبتی که به شخص اجازه می‌دهد به او "نه" بگوید و از حیطۀ محافظت و بخشش الهی به‌طور خاص خارج شود. در این تفکر، گرچه قدرت خدا برای حفظ شخصی کافی است اما اصل حاکم "حفظ آزادی و انتخاب فرد است." دوست عزیز، هر یک از دو تفکر فوق را می‌توان با آیاتی از کلام خدا به‌گونه‌ای اثبات کرد. آن‌چه محور انتخاب ما را می‌تواند تشکیل دهد نوع شناختی است که از خدا داریم. اگر "مشیت الهی" را محور تفکر خود بدانیم آنگاه با کالون همسو می‌شویم و اگر "محبت خدا" را اساس قرار دهیم به آرمینیوس نزدیک می‌شویم. هر یک از دو تفکر فوق نیز متأثر از تفکر و فلسفه عصر خود بودند. کالونیسم بسیار وامدار نگرش یونانیان از خدا است که در آن خدا لایتغیر و حاکم مطلق است و آرمینیوس بیشتر فلسفه‌ای آزادی‌خواهانه دارد و در جهت نقد کالون است. موضوع مهم این است که خدا طبق کلامش شرایط شناخت و ایمان آوردن را برای انسان سقوط‌کرده فراهم می‌کند و در عین حال به آزادی ارادۀ او احترام می‌گذارد. زیرا انسان گناهکار و دور از خدا، بدون مدد و مکاشفۀ الهی، نه می‌تواند ایمان بیاورد و نه می‌تواند در ایمان باقی بماند. خدا هر آنچه را که برای ایمان آوردن و ایماندار زیستن لازم است در مسیح به انسان عطا فرموده و خود نیز با روح مقدسش انسان را پیش و پس از ایمان، همچون پدری مهربان همراهی می‌کند.

س: آیا از نظر مسیحیت پیامبران خدا معصومند؟ چرا در کتاب‌مقدس این همه به انبیا نسبت‌های ناروا داده شده است؟

ج: دوست عزیز،

بر اساس کتاب‌مقدس هیچ انسانی معصوم نیست، همه با گناه زاده شده‌اند و خاطی‌اند، چه نبی و چه پیامبر، چه موسی و چه شبان همه و همه گناهکارند و محتاج فیض و رحمت خدا. تنها انسانی که گناه نکرد (حتی یک گناه) و به کمال مطابق خواست و ارادۀ خدا زندگی کرد عیسای مسیح بود که خدا از طریق او و در او خلقتی نوین آفرید، انسانی نوین خلق کرد. انسانی که سرشت بی‌گناه و پاک داشت و قادر بود به‌طور ارادی و با ایمان مطابق خواست و ارادۀ پدر آسمانی خود زندگی کند و مایۀ خشنودی و رضای او باشد. حتی عیسای مسیح نیز که ذات و سرشت پاک داشت مصون از گناه نبود بلکه به‌طور ارادی و با عزم راسخ علیه گناه و ناپاکی ایستاد و بر شرارت و پلیدی پیروز شد. پس ایدۀ مصونیت از گناه از دیدگاه مسیحیت بی‌معنا است. خدا هرگز آدم‌کوکی یا آدم مصنوعی نیافریده بلکه موجودی ارادی و باشعور که می‌تواند در برابر او عصیان کند و یا با ایمان و اطاعت از او خداگونه زیست کند.

س: سلام و درود خداوند به بندگان صالح و پاکش. آیا تا به حال قرآن را خوانده‌اید؟ به‌نظر شما قرآن عیسی(ع) را چگونه وصف می‌کند؟

ج: دوست و برادر عزیز،

از بابت سؤالی که مطرح کردید بسیار متشکریم. قبل از هر چیز باید خاطرنشان شویم که بسیاری از ما دست‌اندرکاران وب‌سایت "کلمه" مسلمان‌زاده‌ایم و پس از مطالعۀ انجیل و آشنایی با بخشش و محبت مسیح به او ایمان آوردیم. پس با قرآن و مطالعات اسلامی نیز سر و کار داشته و آشناییم. به‌طور خلاصه خدمت شما عرض می‌کنیم که قرآن عیسای مسیح را به‌عنوان یکی از پیامبران اعظم خدا و مقدس‌ترین وجود بشری معرفی می‌کند. معجزۀ تولد او از باکره، شخصیت پاک و مقدس و بی‌مانند او، زندگی او، معجزات او همه در قرآن ذکر شده است. قرآن برای او احترام و عزت خاصی قائل است که جای بسی خوشحالی است. اما متأسفانه این تعاریف در توضیح شخصیت عیسای مسیح کافی نیست چرا که او نه تنها در مقام انسان کامل، معلم و استاد شریعت و پیامبر خدا است، بلکه در بُعد دیگرِ شخصیتِ خودْ از ذات الهی برخوردار است که او را با خدا هم‌سان می‌سازد. می‌دانیم که درک این نکته برای اذهان ناآشنا با تعاریف مسیحی و کتاب‌مقدسی دشوار است اما همین‌ نکته باعث شد که نگارندگان قرآن نتوانند تعریفی دقیق و جامع بر اساس کتاب‌مقدس که مکاشفۀ مکتوب الهی است در قرآن ثبت و ضبط کنند. و بالاخره به مهم‌ترین نکته می‌رسیم که همانا مرگ و قیام مسیح از مردگان است که بر اساس قرآن، سورۀ آل عمران آیۀ ۵ به بعد «بر مسیحیان مشتبه گشته» است. پس بر اساس قرآن کسانی که واقعۀ صلیب مسیح را مشاهده می‌کردند دچار اشتباه شدند زیرا خدا یهودای خائن را به مرگ صلیب سپرد و عیسای مسیح را زنده به آسمان برد. اما اگر اناجیل را مطالعه کنید به‌وضوح درمی‌یابید که چنین باوری با آنچه در کلام خدا آمده و با ایمان مسیحیان نه تنها کاملاً متناقض، بلکه اشتباه و غیرقابل قبول است. چرا که اگر واقعیت صلیب و قیام مسیح را از او جدا کنیم بدین می‌ماند که آفتاب را از روز جدا کرده باشیم، که در آن‌صورت روز بدون آفتاب بی‌معنا خواهد بود. خواهشمندیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مبانی مسیحیت به بخش تعلیمی وب‌سایت "کلمه" مراجعه فرمایید. خوشحال می‌شویم که بتوانیم در زمینۀ شناخت حقیقت مؤثر واقع شویم.


ارزیابی این مقاله ٣.٢ from ٨٤ رأی .
لطفاً این مقاله را ارزیابی کنید : ١ ٢ ٣ ٤ ٥  

نظرات ارسالی در مورد مقاله

فرستندۀ این روی خط ١٩:٣٩:٣٧ ٤/٦/٢٠٠٧

باسلام می خواستم بپرسم به نظر شما کسی که در دعای خود از خدا بخواهد که او را در مصایب مسیح شریک کند دعای درستس کرده چون من فکر میکنم ما در مشکلات کوچکی که در دنیا برایمان پیش می آید خیلی اوقات احساس ناتوانی میکنیم پس چگونه میتوان از خدا خواست که ما را در مصایب مسیح شریک کند.

فرستندۀ این روی خط ١٥:٥٢:٣٨ ٤/١٣/٢٠٠٧

سلام خسته نباشيد. مي خواستم بپرسم اگر دختري مسيحي بخواهد با پسري غير مسيحي ازدواج كند و علاقه آنها به هم به حدي باشد كه شرايط يكديگر را بپذيرندو قبول كنند كه به عقايد يكديگر احترام بگذارند آيا اينها مي توانند با هم ازدواج كنند؟

فرستندۀ این روی خط ٤:٤٧:١٤ ٤/١٧/٢٠٠٧

دوست عزیز، نمی‌دانیم دلیل این سؤال چیست اما کلام خدا ما را به چنین چیزی تعلیم نمی‌دهد. هرچند ما را تشویق می‌کند در رنج و مصائبی که به‌خاطر ایمان‌مان تحمل می‌کنیم پایدار و صبور باشیم که این‌گونه هم‌رنج مسیح و شریک در جلال او خواهیم شد. کلمه

فرستندۀ این روی خط ١٥:٤:٢٩ ٤/٢٨/٢٠٠٧

با عرض سلام خدمت كساني كه به دنبال دين توحيد هستند

فرستندۀ این روی خط ٧:٥٧:٢٣ ٦/٢١/٢٠٠٧

دوست عزیز، لطفاً برای دریافت پاسخ به سؤال‌تان در مورد ازدواج به شماره پنجاهم مجله کلمه و قسمت پای سخن دوست بروید. آرشیو/کلمه ۵۰ بخش پای سخن دوست. با تشکر. کلمه





 

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به وب‌سایت کلمه برای سازمان ایلام محفوظ است. © ۲۰۱۵ واژگان کلیدی | تماس با ما | شرایط سایت | نقشۀ سایت | En